Leootje ofer Ajooooooooooo!
Hier ben ik weer!
Leootje Anshu de snoepiesmonster, de sgrijfer, de sjoernaa-list en het gewoonte-dier!
Jahaa, fandaag wil ik het met jullie hebbe oofer gewoon-tes.
Maar dan de gekke.
Tweefoeters hebbe gekke gewoon-tes.
Teminneste, dat fint ik.
Tweefoeters staan smorreges heeeel froeg op as se nog moe sijn.
En dan gaan se dinge doen!
Dan denk ik fan nou nou kunne se nie beeter slaape tot se uitgerus sijn?
Ik fint dat een heele gekke gewoon-te.
En wat ik ook gek fint, dat doet onse Fre heel faak.
Dat is dat se gaat rontspuite met allerlij fan die luggies.
Doet se onder der arreme, heeel feel en dan weer een ander luggie op der polse.
En der haare die ruike dan weer anders want daar doet se weer ander spul in.
Egt heus waar as je in haar kaamer ben dan stopt je neussie met werreke weeges tefeel luggies daar.
Nog meer gekke dinge fan de tweefoeters.
Dan hebbe se een bak met rontswemmende fis, mooge we der niet aan sitte!
Waarom heb je dan soo een bak?
Nou staan er allemaal dinge boofe op weeges Simon kreeg het luikie oope en hij was beeseg met fis fange.
Ja ik snappem wel.
Gekke tweefoeters.
Leefe
En wat ik ook niet begrijp is dat we niet gewoon bakke fol met snoepies hebbe staan.
Snoepies is leefe.
Wij finde dat het aller aller aller aller aller aller lekkerst maar we hebbe tog stees gewoone brokkies en gewoone sakkies eete.
Alleen heeel affetoe krijge we die lekkere blikkies met kip en ansjoofies die ik soooo lekker fint!
Dus dat fint ik heel erreg st..
Wat seg je Mama? Hoe bedoel je?
Ehm… Mja.. Mag ik der eefe oofer naadenke Mam?
Mamma fraag of ik dan ook wil fertelle wat een gekke gewoon-te is fan mij en fan me broers!
Ja dat weet ik nie so snel.
Wij hebbe tog geen gekke gewoon-te?
Tiga? Hebbe wij een gekke ge-woonte?
Ikke? Of jij of Simon of Chester?

Tiga
“Jè hep wel un gekke gewaunte!
Elleike keâh as jè te snel freit dan doe je joeka joeka joeka blurrag en dan leggie jâh eite ùit je bùik ineine op de gront!
En Chestâh vreit ut weâh op. Gatvâh!
En toen fandeweek de pos fan Keef kwam met een berreg ketnip waah je UUUU teege sei toen wis jè fan gekkegeit nie meâh wat je moes doen.
Je hep sitte meppe naah onse Moedâhr, je hep sitte meppe naah mèn en je hep legge rollebolle as un beebie innut kitte foeâh.
Daahna was je heilemaal van de planeit vetrokke en voâh vèf lange ure nie meâh berèkbaah.
Dus seg jè maah nie dat je zau gewaun ben want dan ben je eg nie!
Teminneste, ik fint ut nie noâhmaal”
Ketnip
OOOooooooOOOohhh jaa maar dat ging fansellef!
Ik wert gewoon sooo gulseg fan dat lekkere ketnip fan Keef, dat was superWIEW!
En ik fint eete gewoon so lekker om te doen dat ik kan sgrokke uit me anti-sgrok-bakkie.
Ik ben gewoon heel erreg antoe-siejast!
En dat ik JoekaJoeka is tog niet so erreg?
Chester hout fan warrem eete.
Dan is het tog opgelos. Hoef Mamma het nie op te ruime…
Trouwes JIJ doet ook gekke dinge Tiga!
Jij sit afetoe aan de muur te likken, of aan een tas!
En laats was je beesig met aan een steel fan een pan likke en ook aan Pappa se teene!
En je sit op papier en plestik te kauwe dat is tog fies man!
Tiga: “Laat mèn lekkâh an Papa se teine likke, ik bent gewaun un fènproevâh.
Ik ben un kulinèâh ondâhlegde gastraunaum, un bâhrgondiejer die sèn kostbaare leifeswerrek wil ondâhhâhwe.
Dat kajje enkelt assie je smaak-papille vewent met smaakvolle haugstandjes.
Dat ken jè toch nie begrèpe klène wèsneus!
Daahrom lus ik alles, eit ik alles en maak ik auk jâh bogtsje leig asje eife nie kèk.
Maah nâh hâh je erauvâh op andâhs krèggie van mè zau un graute poeieâh voâh je hauf dajje kop op je kont èndigt!
Weit je wat pas EGT goâh is?
Dat Simon an Chestâh se kont wil rùike astie net fan de bak afkomp.
Gatvâh!”

Oooohhh jaaa dat is pas egt heel fies! Je heb gelijk Tiga! Je hoef me niet te slaan okee??
Maar Mamma? Mam? Wat fint jij dan gekke gewoon-tes fan ons?
Nou wil ik wel weete wat jij fan ons fint!
Mama:
“Jullie hebben allevier jullie rare gewoontes. Zoals bijvoorbeeld de vierkantjes.
We hebben een kleedje met vierkantjes en als ik die uitvouw zit binnen drie seconden één van jullie in dat vierkantje. Waarom is dat? Wat hebben katten met vierkantjes?
Dozen. Ook zoiets. We hebben altijd een doos of twee in de huiskamer staan, omdat jullie er allemaal in willen zitten en omdat Simon zijn muisjes erin bewaart.
En Tiga en Simon krabben die dozen aan de binnenkant weer stuk. Waarom?
Voor mij hoeft het niet, die dozen in de huiskamer.
Eigenlijk vind ik dat een beetje rommelig maar ja..
Wat heb ik te willen. Jullie zijn in de meerderheid.
Jullie hebben wel meer gekke gewoontes en sommige daarvan zijn ook heel leuk.
Zoals dat Simon en Chester elke avond met elkaar BoeBoeBuikieHap spelen.
Wat ik ietsjes minder vind is dat als jij, Leootje, je eten eruit gooit en dat Chester het dan weer gaat zitten opeten. Als we dat zien dan worden we zelf ook misselijk…
Eerlijk waar ik ruim het nog liever van je op dan dat ik dat moet zien hoor!
Maar wat ik een hele gezellige gewoonte vind is dat als we op zaterdagochtend aan tafel zitten met ontbijt en dat jullie er dan met zijn vieren bij zitten.
Dan krijgen jullie allemaal iets lekkers omdat het zaterdag – katerdag is.
Chester is als seniorkater wel degene met de meeste vaste gewoontes op het moment.
Elke avond als ik naar bed ga loopt ie heel erg voor mijn voeten en als ik in bed lig wandelt hij gerust een paar keer over me heen.
Dan moeten we knuffelen en dan pas gaat hij slapen.
Ik zie dat Simon er steeds bijzit als Chester dat doet.
Misschien wil Simon leren hoe het moet?
Simon ligt ‘s nachts meestal tussen ons in te slapen.
Hij breeduit in het midden en Pappa en ik liggen dan ieder aan onze kant op het randje..
Ik word ‘s morgens vroeg wakker omdat Chester weet wanneer mijn wekker gaat.
Hij staat dan voordat mijn wekker afgaat bovenop mij met zijn pootje op mijn wang of op mijn oog te tikken omdat hij wil knuffelen en wil eten.
En Simon gebruikt Pappa elke nacht als springplank.
Dat is ook zo’n gewoonte die we niet begrijpen. Hij zal het wel leuk vinden denk ik?
Wat denk jij Leo?”
Hahaha! Ik denk dat Pappa lekker mééfeer as je derop spring!
Dat fint ik een grappege gewoon-te maar ik sau soies noooooit doen.
Ik doe snagts gewoon lief slaape…
Snoepje
“Jaja, jij bent onze zoete lieve Leootje. Wil je een snoepje?
Omdat je een echte journalist bent met al je goede vragen.”
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA SNOEPIES!!!
Dankiewel Mamma!
Feel liefs fan Leootje jullie snoepie eetende sjoernaa-list!
Wat mij dit wiekent nou toch gebeurde. Je gelooft je katteoortjes niet. Frau ging schoonmaken. Nou isse dat tuurlijk niet zo raar. Maar wel wat ze aan me froeg. Ikke had egt zoiets fan daar zit een draadje los hoor bij haar.
Frau gaf het op. Nou dan fraag ik mensenopa wel om te helpen. En dat wilde hij wel. Ik krulde mezelf op in mijn mooie krappaaltoore. Was net in een fijne dut gegaan oofer lekkere muisjes toen ik wakker werd fan een hard geluid.
Ik had best trek in een brokje dus wilde vanuit de paal naar mijn eetensbakje dribbellen. Maar dom dom ik furrgat dat de floer nat was. Getver natte pootjes. Snel nam ik wat hapjes en dronk ik een slokje water. Daarna ben ik snel op de bank gesprongen om mijn pootjes droog te likken. Mauwde wel nog dat ik het met dat lekker fris niet zo eens was. Moet daarfoor alles nat? Miauw. Weet je wat ik trouwens fris find? Kattegras. Of fooguls. Maar ja dat ben ik als kat zijnde he.
Mijn megagrote kartonnen doosfeest ter ere van mijn tweejarig in-mijn-nekvel-grijp-jubileum dreigt in het water te vallen. Alle voorbereidingen zijn in volle gang. Mijn katlega’s van de blog plannen hun wilde plannen tot in de puntjes van hun snorharen.
gaten extra. Daar hoor je mij niet over klagen. Alleen die piercing in mijn oor doet dingen waar mijn mens dan weer niet blij van wordt. Iets met warm en rood en dik.
Als je mij ziet denk je misschien Zoooo wat een grote gespierde kater, die durft natuurlijk alles en hij kan ook alles!, en dat klopt bijna, want ik BEN groot en gespierd (al zitten mijn spieren fooral aan mijn buik), en ik kan alles wat ik als Kever zijnde moet kunnen, maar ik durf eigenlijk niet zo heel veel.
Eng
Puzzel
Lieve allemaal, Hier ben ik weer van me eigen op Brammie-Zaterdag. En op de foto lijk het alsof ik doe aan Hallowien maar dat was nu niet zo.
Niet veel later kwam mijn vrouw aan. Zij heb snelle beene en ze deed rennen. Mijn manspersoon was in een ziekenhuis op bezoek dus die was niet thuis.
Volgens mij ben je op de zolder geweest jonge, ik zie het aan je. Toen leerde ik dat ik eruit zag klaar voor Hallowien. Ik was inderdaad op de zolder geweest want daar zijn de beste ferstopplekken. En daar kan niemand mij finde, ook niet Ciaran de storm.