Deze week moest ik ineens nadenken, het ging vanzelf, ik dacht na over mensen en katten, en waarom mensen vaak denken dat wat zij doen gewoon is maar dat wat een kat doet freemd is, en wie heeft er nau gelijk?, zooo heee daar moest ik echt lang over denken!, ik werd er fieseloofies van, gelukkig kon dat want ik lag op mijn stoel in de zon en alles was in orde, dus ik had tijd om na te denken, en ik heb in ieder gefal al bedacht dat katten en mensen ferschillend zijn.
Mew
Bert schreef een keer dat hij MEW doet tegen zijn water als hij gaat drinken, en dat zijn vrouw zich af fraagt waarom hij dat doet, ik tetter altijd tegen mijn water buiten, mijn mensen komen dan vaak kijken omdat ze denken dat er iets met me aan de hand is, maar Bert en ik zeggen gewoon tegen het water en tegen iedereen in de buurt dat we zometeen gaan drinken, dat is toch heel logies?, mensen weten dat niet omdat ze zelf zoiets niet doen, want katten en mensen zijn ferschillend.
Frugten
Mijn mensen zeggen wel eens dat ik een rare druif ben, dat slaat nergens op want ik hau niet van frugten, dus ik kan natuurlijk nooit een druif zijn!, maar ik heb al lang gemerkt dat mensen soms freemde dingen doen of zeggen waarvan je als kat denkt Waarom??, zelf doen ze net alsof het heel normaal is, want katten en mensen zijn ferschillend.
Mijn mensen gaan in de ochtend onder een heleboel water staan, dat heet een doesj, maar daarna wassen ze zich niet meer met hun tong, zoals wij katten doen, dat is toch fies!, ze eeten hele gekke dingen zoals slaa en toomaaten en appels en banaanen, jekkie, en dan zeggen ze dat mijn nat voer stinkt!, ze krabben nergens en geven ook geen kopjes aan dingen, hoe moeten andere mensen nau weten dat het huis van ons is?, en als ik dan probeer te helpen door oferal ekstra veel te krabben roepen ze Welja Keef!, alsof ik iets kapoo maak, en zo kan ik wel doorgaan, maar ik laat ze maar doen, ik zeg er nooit iets van, en dat heeft trauwens ook geen zin, want katten en mensen zijn ferschillend.
Soms kan het best heel moeilijk zijn om met iemand te wonen die ferschillend is, je kan er een beetje bang van worden dat iemand dingen helemaal niet doet zoals jij findt dat het hoort, of je kan er boos van worden, dat je mensen je bijfoorbeeld willen kammen terwijl jij dat niet fijn findt, of dat je kat aan de bank krabt en jij als mens wilt dat niet terwijl het voor de kat zo hoort, maar ik heb bedacht dat je net zo goed kan denken dat het nieuw is wat de ander doet en dat jij dat nog niet kent, omdat katten en mensen nau eenmaal ferschillend zijn.
Wassen
En dat dat nau juist zo biesonder is!, dus ik was mijn mensen oferdag een paar keer ekstra omdat ze dat zelf niet doen, en van mijn mensen mag ik oferal krabben waar ik wil omdat ik hier ook woon en het graag doe, en SAMEN finden we elkaar lief en zijn we gelukkig, want als je van iemand haudt maakt het niet uit of je de ander altijd begrijpt.
Ik blijf doortetteren voor vreede, en ik stuur heeeeeeeeel veel zachte troostkopjes naar de famielie van Otis, Otis is een ster geworden, en fanafond zwaai ik naar hem.

Afgelopen dag had ik iets. Ik weet niet meer welke dag het was maar ik kwam uit een dut toen ik na ging denke over de dag. De gewone dingen kwamen in mijn kop zoals eete en de bak maar ook naar buiten gaan en misschien een muis fange. Sinds ik seeniejoor ben doe ik voortaan nadenke ofer de dag. Als ik alles te snel doe dan zien mijn mensen dit en dan kan ik weer naar de witte jas en dat wil ik niet. Zij denken dat mijn hartje dan weer knettergek wordt en ik ook maar dat is niet zo. Zo foelt het niet voor mij.
weer, de wiew. Mijn kop werd een beetje zacht en mijn oer ook. Ik wilde nog eefe ruiken aan dat ding. En toen ging mijn lijf ineens op de grond liggen langs de wiew. Met mijn voorpote pakte ik het wiewding vast en bracht het naar mijn kop. Daar kon ik heerlijk aan snoffen en likken. Ik wreef met mijn wang langs de wiew toen mijn mensen binnen kwamen. Ik was knetter haaai van de wiew want ik kon niet eens zitten. Mijn Ooma zei ‘Och, hij is weer high met dat vieze ding’ toen ze me zag. Welk vies ding dacht ik. Ik weet van niks. Lekker haai worden en rielekst zijn dat is het beste. Dan hoef ik niet naar de witte jas en heb ik toch was fijns gedaan.
“Je hebt een flos, Bertje,” zei mijn vrouw. Het klonk of het niet in orde was. Ze klonk raar, en ze friemelde ook aan mijn staart dat ik dacht wat is hierfan de bedoeling.
Lieve allemaal hier ben ik weer op mij eigen donnerdag. Mij broer Oopa Floris slaap nu en dan heb jij tijd foor jou eigen letters. Assie ouwer wor kan jij nie jou heele dag aanstaan. Jij moet ook tijd hebbe foor jou rust en dattie naa kan denke. Mij vrouw zeg Loes jij ben nu al sestien jaar van jou leeftijd. En zij fraag mij eigen inees. Loes hoe zie jij jou toekoms? En ik zeg u eerluk, mij hart schrok er tog van. Toen heb ik mij heele dag op mij denkpaal moete ligge weeges naadenke en ferwerke. Soms hebbie nie meteen jou juisse letters, dan moet jij naadenke in jou kop.
Mij vrouw zeg, nou nou Loes, kan jij nóg meer fieloosoofeere? Toen dee ik rolle op mij paal want soms is denke zofeel fijn. Maar ik zeg u eerluk, assie ouwer wor is jou rolle meer moeiluk dan jou denke. Onse jeug van teegeswoordig rol door ze leefe en zij zie geen gefaar. Van mij eigen doe ik nie zofeel gekke dinge meer. Ik doe aan bijkomdutjes en mij doeseldroome.
Selluf vin ik dattie er niks nie aan heb om al met jou kop in jou heemel te leefe assie hier nog toekoms heb. Dan gaa jij alleen maar knoope met jou eigen en dat moetie nie wille. Jij kan beeter geniete en jou toekoms jou glimlach geefe. Mij vrouw zeg dattie nu selluf van ze eigen moet naadenke. Want zofeel van mij antwoord heb zij nooit nie ferwacht. Maar van mij eigen ben ik Loes en ik ben een heel feel erfaare Huispoes, dan weet jij dinge…
Ajoooooooooooo allemaal!
En Simon?
Se stonde bes froeg op en se ginge ineene alle spulle uit de slaapkaamer in de huiskaamer brenge!
Nou ik fint dat ik heul hart hep gewerrek fandaag.