Er lag een potlood op het tapijt. Dat is hier bijna altijd zo, wegens dat er veel potloden zijn en die moeten ergens blijven. Soms speel ik ermee. Maar nou wilde mijn vrouw opeens samen spelen. Ik niet.
Dat ik niet samen wilde spelen, snapte ze niet. Dat is best zielig want dan ben je blij en dan lukt er iets niet en ik dacht ik doe gewoon een beetje mee misschien komt mijn gefoel van samen spelen dan wel of anders verdwijnt haar gefoel daarvan.
Maar niks hoor.
Ze bleef proberen met het potlood.
En ik bleef proberen van niet.
Onder de lap
Toen ik hier pas woonde hebben we heel lang elke dag samen gespeeld. We deden lintje onder de lap. Of muis onder de lap. Zij aan de ene kant van de lap en ik aan de andere en ik wist wel dat zij het lintje bewoog maar ik keek er toch naar en dan sprong ik.
Het was ook wegens de spanningen dat ik zoveel had meegemaakt van de straat en het asiel en dan het wennen aan een nieuw huis.
Daarna waren de spanningen uit mezelf en toen begon ik met ontspannen en daar werd ik steeds beter in. Zo ontdekte ik ook dat ik voor genieten een talent heb. En mijn vrouw zegt, Bert van mij mag het.
Potlood
Soms speel ik. Ook met een potlood. Dat pak ik dan tussen mijn voorpoten en dan ga ik ermee rollen en dan heb ik dat oer in mijn lichaam. Met een propje lukt het ook. Of ik scheur met een krant en dan rol ik lekker heen en weer.
Ik ben eigenlijk van samen-spelen gegaan naar alleen-spelen. Het is wel zo dat ik het leuk vindt als ze een beetje kijkt en na het spelen mij aait en een kompliement geeft. Dan wil ik weer samen zijn. Maar met spelen foel ik nou dat ik het liefer alleen doe, eerlijk is eerlijk.

Tenminste, dat dachten ze, en ik ook hoor, maar toen ik de derde keer door de hele tuin mocht lopen bleef ik langer weg, het was avond, mijn vrouw ging kijken en ze kon me niet vinden, mijn man kwam meezoeken, ze zeiden mijn naam en tikten met blikjes en ritselden met kouwstiks, maar ik kwam niet, mijn man heeft een supergoede lamp, een zak-lamp heet dat, hij scheen overal, de buren hebben gekeken in hun tuin, de hond moest binnen blijven zodat ik niet zau schrikken, maar ik was nergens te zien PUNT.
Mijn mensen moesten huilen, ze waren bang dat ik nooit meer terugkwam, ik was ook bang, en ik was supergoed verstopt, ik zat in dat gat onder de grond, ik hield me muisjesstil, ik zei helemaal niks, en pas de volgende avond in het donker durfde ik terug te komen, ik sprong over een hauten rek, eerst trok ik me omhoog en nu zijn mijn nagels bijna weg, de buurman belde mijn mensen, hij zei ik zie een donkere schaduw door de tuin lopen, dat was ik!, en toen stond ik binnen, in mijn huis, zooo heee wat hebben we geknuffeld!, we waren alledrie zooooo blij, ik heb de hele avond gegeten en gedronken, ik wilde weer naar buiten maar dat mocht niet, toen ben ik in slaap gevallen in mijn schaapje, ik was eindelijk weer thuis met een heleboel streeppunten!!
We weten inmiddels hoe Kever de tuin uit is gekomen. Voorlopig mag hij alleen op het terras, achter twee meter gaas. Een paar meter verderop staat dan nóg eens gaas, en daarna komt nog het tuinhek.

