Categorie archieven: uit mijn leven

Ik heb goed nieuws over mijn gezond

gezond

Vorige week gebeurde het weer. Mijn vrouw belde de dokter voor mij. Ik dacht meteen ik ga nergens heen. Maar na het bellen zei ze: “Goed nieuws, Bertje.”

Snek

Nou moet ik eerst zeggen dat ik al een hele tijd pillen moet wegens mijn gefoelige maag en wat daarbij kwam kijken. Die pillen kreeg ik in een snek, eerst maakte mijn vrouw ze helemaal tot poeder in een vijzel wegens dat ik dan gemakkelijker kon eten.
Ze dacht dat ik dan niks proefde.
Ik proefde alles dus wel.
Het ging heel lang goed.

“Eet nou”

  • Sneks met Gourmet moes met tonijn of kip of zalm.
  • Van die staafjes met dat zachte spul.
  • Soms ook de saus van soep.

Echt van alles, en ik lustte dat elke keer.
Alleen een poos terug kreeg ik het gefoel van: nee.
Mijn vrouw had nog steeds het gefoel van ja.
Dus ze kocht ik weet niet wat voor sneks en ze bleef probeere van “Bertje eet nou” en dan met liefe woordjes en met aaien, dus ik hield het nog eefe vol en toen kwam de dag dat de snek kwam en ik ging achter de kastjes zitten en ik kwam er niet vandaan.
Ik was helemaal klaar met de meediesijn-snek.
Nou weet ik dat meediesijn soms moet ook als je gefoel nee zegt. Dat is stom en toch is het zo daar kun je als katerman niks aan doen, dat heb ik zelf meegemaakt.
Dus toen mijn vrouw de dokter belde dacht ik de dokter komt weer hier net als na mijn ooperazie en dan krijg ik weer een prik en pillen en dat wil ik niet.

Zonder

Maar het ging heel anders.
Mijn vrouw kwam zeggen dat als ik echt geen pillen meer wilde dat ik dan zonder mocht probeere. En dat doe ik nou al een paar dagen en het rare is ik foel me beter. Ik find het leefe fijner, ik geniet van het aaien, ik slaap veel meer op bed voor de gezelligheid, ik eet lekker en goed en ik drink ook water dus van mij mag het zo blijfe echt waar, mijn gezond is nou best goed.

Hoe ik mijn leefe doe als het warm is

leefe

Als je seeniejor bent dan leef je langzamer en dat is mooi wegens dat je dan meer aan je leefe hebt. Nou is het al een hele poos warm. Hoe doe ik dat?

Wakker

Eerst moest ik wennen, echt waar.
Want ik wilde de gewone dingen van mijn gewone leefe doen, dus ik hopte in de vensterbank om de straat te controleren alleen het was zo warm. De zon kwam in mijn vacht en die bleef daar zitten dus dan kun je niet goed opletten dat snapte ik toen. Dus ik uit de vensterbank en naar de bank om een dutje te doen.
Toen ik wakker werd, snapte ik het.

Warme manier

Als het warm is dan moet ik mijn gewone dingen doen alleen op een warme manier. Dus rustig. En dat deed ik toen.

  • Ik ging alleen eefe in de vensterbank zitten om mezelf te laten zien, dus dan wist iedereen in de straat Bertje is er ook nog,
  • Ik deed meer dutjes wegens dat ik dan tussendoor me ontspannen foelde en thuis heb ik mijn vrouw zij heeft ook aandacht nodig dus dat lukt dan,
  • Wel is het zo dat ik nou ’s nachts langer in de vensterbank zit en dan kijk ik naar de autolampen die voorbij gaan dat vind ik mooi,
  • Mijn afondeten is nou alleen van Almo dat eet lichter en gemakkelijker dus dan krijg ik mijn bord leeg en ik blijf op krachten,
  • En Loesje zei laatst van Bert je moet beter op je gezond letten wegens dat je seeniejor bent en je hebt pas je ooperaazie gehad en nou let ik ook beter op.

Waaiding

En thuis heb ik het waaiding staan dat is ook fijn. Het is een paal waar wind uit komt. De vorige waaidingen maakten geluid zo van RRRR- RRRR en dan kon ik niet meer slapen, dus toen kwam er een stil waaiding en nou is het weer in orde.

Dus dat doe ik als het warm is, hetzelfde maar ik ben foorzichtig en langzamer en dat is ook beter.

Toen ik jarig was en wat Loesje schreef

jarigGisteren was een biesondere dag. Ik was jarig wegens dat ik 14 jaar werd en ik had ook vijf jaar verkering met Loesje en zij met mij dus dat was ook goed.

Verkering

jarigLoesje heeft er gisteren van alles over gezegd en ik weet het ook nog goed dat ik verkering vroeg. Ik had toen nog helemaal niet zo lang feesboek en ik zag steeds dat er een leuke poes reageerde. Toen begon ik haar te plagen, ja zo was ik toen. Ik vroeg van laat je buik eens zien en al dat soort dingen.
Ze deed het.
Ik kijken.
En ja dan ga je als katerman ook over jezelf nadenken van waar ben ik mee bezig. Plagen is eigenlijk helemaal niet goed. Dus toen vroeg ik verkering en ik heb nooit meer geplaagd en nou blijft voortaan alles zoals het nu is.

Jarig

Nou wil ik ook iets zeggen over jarig zijn.
Mijn vrouw was emo wegens dat ze zei dat ze weleens had gedacht Bert wordt een ster. Nou dat word ik natuurlijk ook, iedereen wordt het maar ik ben er dus nog steeds. Het is wat Bolle zei: je hebt tijd om te leefe en dat is je leeftijd en op een dag is het op.
Maar ik ben er dus nog, dat zei ik al.
Op Feesboek was iedereen lief tegen mij en ik kon geeneens iedereen antwoord geven, zoveel reacties waren er.

Gewone dag

Ik kreeg tonijnsoep voor ontbijt en een gesprek met liefe woordjes. En knuffels. En ik had een gewone dag want dat is het beste van mijn leefe, dat een gewone dag ook een fijne dag is.
In de vensterbank in de zon.
Een snekje erbij.
Dat mijn vrouw thuis is en af en toe naar me kijkt, dan kijk ik terug.
Er gebeurt helemaal niks.
Zo is mijn ideale gewone dag en dat was gisteren.

En nou ga ik eens kijken of ik ook 15 jaar kan worden en dan heb ik 6 jaar verkering met Loesje!!

Bram vertelt: zo was ik mijn poote

poote

Hoi lieve allemaal, er waren keiveel liefe reejaksies op de blog van de emmer. Ik wist niet eens dat ik zo kreejatief ben. En er kwamen ook fraage over de blog die er niet was omdat er toen keiveel ferdriet was omdat onze friende zo ziek waren.

Gelukkig gaat dat allemaal beter en fandaag komt dan eindelijk de blog die ik al in mijn kop had. Het gaat over mijn poote. Nu is het best even geleden dat ik dees blog in mijn kop had want het was toen kei mooi weer en ik lag lekker in mijn tuinstoel buiten in mijn tuintje toen er allemaal ferdrietige verhalen kwamen. Maar mijn kop heeft even moet denke maar ik weet alles weer.

Grondig

Het gaat over grondig poetsen. Grondig wil zeggen dat je alles pakt tijdens je poetsbeurt. Dat je geen plekje overslaat. Je bent ook veel langer bezig met dees poetsbeurt omdat je alles zo goed pakt. Ik ga je uitleggen hoe je grondig je poote poetst. Eerst zorg je ervoor dat je kei rielekst bent. Dat je geen dingen in je kop hebt die je nog moet doen. Zoals naar de bak gaan bijvoorbeeld. Ga naar de bak als je moet. Ga eerst eten als je honger hebt of wilt pootesnekken. Zorg dat je klaar bent. Dan gaan we op zoek naar een perfekte dut plek. Nee, we gaan nog niet dutten!! Dus nog niet gaape. We gaan nu de poote grondig poetsen.
Trappel eerst om je heen om te voelen of je een fijne plek hebt gevonden. Dan ga je rielekst liggen. We gaan de voorpoote doen dus op je zij liggen is prima. Je mag ook op de rug maar dat is voor gevorderden in grondig poetse. Wij doen de beginners stappen. Kies nu een poot uit die je als eerst wil poetse. Bij mij is dat rechts. Dat komt gewoon zo uit. Hou je poot voor je oog of ooge. Kijk waar het fies is en bedenk, alle fiese moet daar weg. Dat wil zeggen, steek je tong kei fer uit.

Je gaat met je kop dichter naar je poot zodat de tong de poot raakt. Je gaat met je tong van onder naar boven over je poot heen. Je zult proefe dat er fies op je tong is. Spuug dit uit. Soms is het zand of aarde of pootemisschien wel bloeme of boome spul. Dit doe je een paar keer achter elkaar. Wat is een paar keer? Tot het zichtbaar fies van je poot is. Dus het light eraan hoe fies je poot is hoe vaak je van onder naar boven moet poetse met je tong. Je hebt kleine stekeltjes op je tong die al het fies meenemen. Koel he.

Maanikuure

Ben je zover en zie je niks meer zitten op je poot? Dan mag je met je bek er helemaal in. Dit is wanneer je je tanne gaat gebruiken. Met je tanne bijt je tussen de tenen het fies kapot en je doet meteen een maanikuure. Een maanikuure is dat je je eigen nagels goed doet ferzorgen. Je zorgt ervoor dat ze niet te lang zijn. Met lange nagels kan je blijfe hange en dat wil je niet. Je mag je kiese gebruike als je nagel te lang is en je wil hem kort bijte. Heb je geen kiese, fraag je man of vrouw even om te helpen, zij hebben een knippertje hiervoor. Daarna komt het belangrijkste. Glans. Met je tong poetse je over je nagel heen tot dees glans heeft. Dat je bijna je eige kop kan zien op je nagel. Dan is de nagel schoon. Is alle fies tussen de teene weg, dan gaan we de laatste stap doen. De vacht.

pooteDe poot vacht is ook belangrijk. Dees hoort ook schoon te zijn maar ook netjes. Netjes als in wanneer je vacht glad is en niet omhoog staat. Pootvacht staat naar foore en is altijd netjes glad. Tjek even of dit zo bij jouw is. Is dat zo, dan ben je klaar. Is je poot nog niet mooi, dan moet je nog even door gaan tot het wel mooi is. Soms heb je misschien hulp nodig omdat je een andere vacht hebt of je kan er niet bij. Of je hebt een andere reden. Dit maakt niet uit. Je kan altijd hulp fraage. Nu komt het laatste. Als je ene poot klaar is, dan mag je de andere doen. En als dees poot netjes is, dan is het dut tijd! Goed gedaan allemaal en ik hoop dat de blog over poote duidelijk was in hoe jij je poot grondig kan poetse. Tot de volgende keer allemaal. Fijn wiekent.

Hoe ik ontdekte dat ik weer brokjes kon eete

brokjes

Na de ooperaazie was het in mijn bek anders. Gefoelig wegens dat er kiezen en een tand weg waren. Dus ik kon alleen moes en prak eete, en daar zat ekstra water bij. Maar toen helemaal opeens was er een dag waarop ik weer brokjes at.

Nacht

Van mezelf ben ik een brokjeseter.
Voor de ooperazie at ik het meeste ’s nachts. Dan lag mijn vrouw in bed te slapen en ik had het huis voor mezelf dus ik kon doen wat ik wilde en dat was ook keihard brokjes kraken, dat ik grote geluiden maakte. De brokjes waren ook best lekker, ook al kwamen ze van de dokter.
Maar ja met een gefoelige bek gaat het niet dat kraken, dat wist ik meteen dus ik probeerde het geeneens.

Zacht spul

Mijn vrouw dacht dat ik persee brokjes wilde. Dus ze maakte zachte brokjes, dus dat de brokjes een tijd in het water lagen en dan waren ze zacht.
Ja, en fies.
Ik heb nog af en toe geprobeerd om er wat van te eete. Vooral ’s nachts. Dat at ik er een paar en dan wist ik het weer. Dat weke zachte spul, bleeeh.
Ze zette het evenzogoed elke avond neer voordat we aan de nacht begonnen.

Goede geur

Nou en op een avond zette ze weer een bordje neer en ik rook meteen dit is anders. Het was een vertrouwde geur. Een goede geur. Die van mijn brokjes. Ik erheen.
Weer ruiken, want je wil het zeker weten.
Dus door het ruiken was ik met mijn bek heel dichtbij de brokjes en iets in mij wist wat er moest gebeuren en ik nam een brokje in mijn bek.
Lekker, die smaak.
Ik smakte ermee en ik proefde het weer en toen slikte ik het door. Van dat lekker stevige smakken. Mijn vrouw zat heel stil in de kamer tegen een kastje geleund ze wilde niet storen zei ze later. Nou ja, zo heb ik dus een heel bord brokjes leeggesmakt.
Kraken kan ik niet maar smakken wel.
En nou heb ik weer altijd brokjes staan, dat ben ik gewend dus het gewone komt nou steeds weer terug en dat is superduperfijn.