
Mijn vrouw zei deze week dat ik al een echte buitenkater word, “Nau…” zei mijn man, “meer een tuinkater”, zooo heee dat vind ik goed klinken, een tuinkater, ja dat wil ik wel zijn!, elke ochtend ga ik meteen als mijn vrouw opstaat bij de achterdeur staan, dat ik naar buiten wil, dat komt omdat ik moet plassen, en ik wil liever buiten plassen dan op mijn bak, heb je wel eens gehoord van een tijger die op een bak plast, nee toch?!, daarna kijk ik even rond of alles in orde is, er gebeuren nooit rare dingen in de tuin want alleen mijn mensen en ik kunnen er komen, maar er lopen insekten rond, en elke dag zijn de planten anders, dus vandaar dat ik alles kontrooleer, dat is elke ochtend een belangrijk PUNT.
Tijger
Katten zijn jagers, ze kunnen heel goed prooien vangen, dat moet in het wild anders kun je niet overleven, en elke huiskat heeft nog wat wilds in zich, ik ben ook een jager, alleen ben ik een beetje bang voor vogels dus dat is lastig, muisjes kan ik ook niet vangen omdat ik die nooit zie, maar ik heb wel iets anders in de tuin, iets waar je een tijger voor moet zijn om dat te kunnen vangen, het is moeilijk en je moet je heel goed konsentreeren anders lukt het niet, hoe het zo gekomen is weet ik niet, maar de eerste keer dat ik er eentje zag werd ik meteen wild tot in de PUNTjes van mijn tenen.
Lepel
Nau ben je vast wel benieuwd waar ik op jaag, ik zal het je vertellen: ik jaag op lepels, mijn mensen moeten er altijd om lachen maar ik snap echt niet waarom, het is juist een seeriejeuse zaak, er liggen twee lepels in de tuin, eentje van metaal en eentje van plestik, die gebruikt mijn vrouw om een gaatje te graven voor kleine plantjes, en als ik die zie liggen begint het: ik zak door mijn voorpoten, schud met mijn bips, neem een sprong, en meestal is het dan raak: ik heb een lepel gevangen!, ik pak de lepel goed vast en schop hem een paar keer met mijn achterpoten, soms spring ik mis, nau ja dat kan gebeuren, dan spring ik nog een keer, meestal vang ik ze allebei, verder vang ik niks in de tuin, maar dat hoeft ook niet meer want ik heb al bewezen dat ik een jager ben, PUNT uit.
(tekst gaat verder onder video)
Knuffel
Als het mooi weer is ben ik bijna de hele dag in de tuin, ik kom wel steeds naar binnen hoor, om even een knuffel te halen en iets te eten, mijn vrouw vindt dat ik niet iedere tien minuuten eten hoef te hebben, maar ik vind van wel, ik ben in de tuin kontinuu aan het opletten, dus het is belangrijk om genoeg eenersjie te hebben, voor als er iets gebeurt en ik in aksie moet komen, mijn vrouw roept: “Jij en aksie, jaja” en dat vind ik flouw want ze weet best dat ik het druk heb en sinds kort nog ekstra druk, want er is iets machtig moois gebeurd, echt een hoogtePUNT in mijn leven.
Peetoom
Ik ben namelijk peetoom geworden, dat is helemaal top!, ik ben peetoom van Valentino Louis Makkareel, de zoon van Dorus en Jiekie, en ik ben er helemaal trots op, hij is nu nog een kleine kitten maar zogouw hij wat groter is leer ik hem jagen, op lepels natuurlijk, wat anders?, dat is een belangrijk iets als je een wilde tijger bent, het komt altijd van pas denk ik, daarom ben ik blij dat ik het aan mijn petekind kan leren, ik ben veel aan het oefenen, dan kan ik het Valentino goed voordoen, de eerste keer dat Valentino helemaal zelf een lepel vangt zoals ik hem dat heb geleerd, lijkt me echt PUNTgaaf.

Lijntjes
Waar ik wel heel graag mee speel zijn balletjes en veren, en mijn tak, dat is een soort stengel met veren en glimmend spul eraan, die doet mijn vrouw of man onder het kleed door of onder kranten of onder de tasjes van Bolle, ik vang hem, ik doe het heel voorzichtig, ik geef zachte neusjes aan de veren en ik raak ze heel zachtjes aan met mijn voorpoot, zonder nagels natuurlijk want dat zau zielig zijn, kijk en dat kan niet bij die masjiene, daar kan ik die veren niet zachtjes aaien, mijn vrouw zegt dat ze het snapt en ik hoef niet meer met het zwiepding te spelen, ze weet heel goed dat als een kat iets niet wil dattie het dan ook niet wil, PUNT uit.
aan het oefenen want mijn vrouw zag dat ik een paar keer zomaar aan het rennen en springen was in de tuin, voor het leuk zeg maar, we hebben al een paar keer met balletjes gespeeld in de tuin, spannend is dat!, maar eigenlijk doe ik in de tuin het liefst liggen in het gras en om me heen kijken, ook als het gras helemaal nat is, dat vind ik totaal geen PUNT.
Meneer Jaap
Thuis
Elke ochtend sta ik samen met mijn vrouw op, eerst wil ik heel goed knuffelen en kusjes krijgen, daarna eet ik wat natvoer, en dan loop ik de tuin in naar mijn buitenbak, die is tussen de planten, op presies dezelfde plek als Bolle zijn weecee had, het is aan de kant van de hond, logies natuurlijk want zo denkt de hond dat er een tijger in de tuin naast hem woont!, ik doe af en toe nog een plas op mijn binnenbak maar de rest bewaar ik voor buiten, ik laat het gewoon bovenop de aarde liggen, zo kan de hond het ekstragoed ruiken, dat is namelijk presies het PUNT.
Mijn mensen vinden de zon ook fijn, vooral mijn vrouw, ze wordt er vrolijk van zegt ze, ze haudt van de lente en de zomer, ze wil het liefst altijd zon, en weet je wat zo grappig is?, ze zegt vaak dat ik het zonnetje in huis ben, daar is ze natuurlijk blij mee, alleen vind ze wel dat het zonnetje in huis misschien in de ochtend iets langer zau kunnen slapen, dat het niet om vijf uur hoeft te gaan tetteren dat het knuffels wil, mijn vrouw zegt dat het zonnetje zó zielig kan tetteren dat ze er wel eens intrapt, mijn man niet, die slaapt gewoon door, gelukkig krijgt het zonnetje toch zijn zin en zo beginnen mijn vrouw en ik de dag heel vroeg met een lichtPUNTje.