Hoi lieve allemaal, het saame poote wassen is bij heel veel goed gegaan. Sommige kwamen een beetje in de knoop maar ik denk dat dees poese en katers misschien een beetje ongeduldig waren. Maar iedereen heeft het kei-goed gedaan! Misschien doen we een keertje poote wassen voor erfare poese en katers. Maar dan moet ik zelf eerst erfare worden. Want nu doe ik alleen nog beginners poote wassen.
In mijn tuintje
Afgelopen week kwam de zon ineens keiveel in de lucht staan en het was overal best warm. Dan ben ik het liefst in mijn tuintje aan het rommelen. Dan loop ik rond in de tuin en dan tjek ik of alles goed is. Ik was al bij de aardbeien geweest en ik wilde naar de vlinderstruik toen ik een stokje zag liggen. Het is van bomen gemaakt. Mijn vrouw was er ook en die zag
ook dat er een rood puntje aan het stokje zit. Toen heeft mijn vrouw het stokje opgeraapt en het bolletje eraf gebroken. ‘Zo Brammie, dat bolletje is gevaarlijk, daar kan je vuur mee maken’. Nou, dan snap ik wel waarom ze dat bolletje eraf brak. Ik wist niet eens dat stokjes vuur konden maken. Ik ben dan ook een tuinkater en geen dafinsie. Mijn vrouw rolde het stokje terug op de grond en toen rolde het verder. Mijn kop en lijf kwamen meteen in aksie. Met mijn lijf sprong ik keihoog in de lucht en toen bam! Bovenop het stokje met beide poote. Nu had ik het stokje gefange.
Stil staan
Heel even stond ik stil op het stokje om te kijken of mijn vrouw gezien heeft dat ik het stokje meteen had gefange. En dat heeft ze want ze zei meteen: ‘Goed zo Bram, die heb je snel gevangen.’ En dat had ik ook. Daarna foelde ik in mijn lijf dat ik verder wilde spelen. Het is een beetje oer maar toch ook weer niet. Ik moest gewoon met mijn poot tegen het stokje tikken om te zien wat het deed. Mijn zusje Mila was er inmiddels ook bij komen staan want ook zij heeft nog nooit een stokje gezien die eerst kon branden en toen niet meer toen mijn vrouw dat bolletje eraf haalde.
Het stokje bewoog een beetje. Het deed niet rollen maar schuiven. Dat is wanneer het glijd en niet rolt. Ik tikte nog een keertje met mijn poot tegen het stokje aan, en weer schoof het een beetje verder. Misschien tikte ik niet goed en dat het daarom niet rolt. Mijn kop had een goed iedee. Wat nou als je de andere poot probeert. Dus ik hoppa met de andere poot tikken maar ook hier schoof het weer. Waarom rolt het nou niet. Het is toch een stokje. In mijn kop was ik even in de war want normaal rolt het toch als je er tegen aan tikt. Ik dacht bij mezelf, ik geef niet op, ik ga nog een keertje tikken, en nog een keer. Net zolang totdat het rolt. Maar na zo’n vijf keer tikken deed het nog niet rollen.
Mila keek ook
Toen ging ik zitten en denke. Denke over hoe dit nu moet. Ik wil spelen en ik heb een stokje maar hoe ik wil spelen lukt me niet. Mila wist het ook niet. Zij zat ook te kijken en te denke.
Toen ben ik naar mijn vrouw gegaan en heb ik gevraagd waarom het zo lastig is om te spelen met het stokje. Ik leerde van mijn vrouw dat het een luusiefer houtje is en dat dees vierkant zijn. Het heeft kanten en daarom kan het moeilijk of niet rollen. Ik wist eerst niet eens wat een luusiefer houtje is maar nu wel. Je kan er vuur mee maken als het rode bolletje erop zit. Eerlijk is eerlijk, ik hoopte van dat houtje dat het meer deed alleen maar schuiven. Het had moeten rollen zodat ik erachter aan kon rennen en dan kon ik het fange als een echte prooi. Maar dees hout mag van mij een luusiefer blijfe. Ik ga nu lekker in de zon dutten. Fijn wiekent allemaal.

de tuin. Zij deed kontroole met de bloeme. Het zijn aardbeienbloeme. Daar komen beestjes op af die de pollen willen hebben. Van mij mogen ze want als ik aan de bloem snof, moet ik vaak niezen. En nu was dat ook zo. Een bak van de aardbeienbloeme hangt laag aan een hek. Ik kan er makkelijk bij. Dus ik moet snoffen en kijken wat het is. Toen ik wilde snoffen zag ik ineens iets bij de tafel staan. Natuurlijk moet ik op inspeksie en kijken wat het is. Het is plestiek! Dat ken ik. Plestiek heb ik eerder gehad. Toen was het een zakje. Nu is het iets anders. Mijn vrouw zag dat ik met mijn kop langs het plestiek afwreef en zei tegen me; Brammie, dat is een emmer. Oh? Dacht ik bij mezelf. Een emmer.
Mijn kop kreeg een iedee. Ik kan met mijn poot in de emmer, dan kan ik water vissen. Dat is wanneer je je poot onder water duwt en dan het water oplikt van je poot. Zo heb ik dat vissen genoemd. Je vist naar water en het werkt. Mijn poot duwt de schijf aan de kant en vist voor water. Het water is koud aan mijn teene. Maar ik vind het lekker om het van mijn poot te likken. Ik proef het en het proeft nat. Ik weet niet of dat dat een smaak is maar het is geen kipsmaak want die ken ik. Ik proef eigenlijk geen andere smaken als alleen dat het nat is.
Ik leerde later van mijn vrouw dat de schijf een deksel is. Het hoort ook op de emmer te passen. Dat is voor wanneer je iets wilt bewaren en er mag niks anders bij. Met een deksel kan er niks anders vanzelf bij totdat je zelf de deksel eraf haalt. Dees deksel zat los en daarom kon er water in druppelen van de wolken. Ik vind dat niet zo erg want ik vind water van de wolken lekker om te drinken. Net als het water uit mijn eigen drinkbak binnen.
Maar toen ik over de blog aan het denken was, kwamen er allemaal spannende en soms verdrietige berichtjes van onze vrienden. Ik wil ze graag delen want ik vind het heel moeilijk als er iemand ziek is of zich niet lekker voelt. Van mezelf ben ik gefoelig en dan wil ik het deele zodat er misschien andere gefoelige katers of poesen zijn die dan denken, hoe doet Bram al die moeilijke dingen? Ik schrijf er over en deel het met jullie.
Wonderzalf
Hoi lieve allemaal, in de reejakzies van de vorige blog over plestiek las ik dat jullie kei erfaare zijn met dit soort dingen. Ik ken het niet eens.
Binnen heb ik een akwaariejum met visjes. Het zijn gup-visjes en de visjes moeten altijd warm water hebben. Dat is voor mij wel fijn want door dat het water warm hoort te zijn, wordt de bak ook warm. En dat is mijn denk-plek voor binnen geworden. Ik spring dan voorzichtig boven op de akwaariejum deksel. Daar kan ik op liggen en warm worden. Voor de raam hangen luuksefleksen. Die kun je open en dicht maken. Dat is voor wanneer het donker wordt of als er keiveel zon is. Als de luuksefleks open zijn, kan ik naar buiten kijken. Daar zie ik dan de voorkant van de straat. Soms lig ik dan op de akwaariejum te denke. Mijn buik wordt verwarmd en ik denk over alles na. Alles is natuurlijk wel heel veel. Maar er gaat ook heel veel door mijn kop heen.
Wolken
Hoi lieve allemaal, afgelopen week is het echt lente geweest. Het weer was warm en ik was vaak in mijn tuintje. Soms lag ik op een tuinstoel met kussen te dutten of ik kroop in mijn bloembak. Er gaan geen bloemetjes groeien zei mijn vrouw tegen mij. Dat is omdat er geen zaadjes in het zand zitten. Dat vind ik niet zo erg want ik heb overal bloeme staan. Dees bloempot is voor mijn dutjes. Soms was het wat kouder buiten en dan deed ik binnen dutten of spelen. Als mijn vrouw terug komt van de boodschappen inspekteer ik graag wat ze heeft. Dat betekend dat ik wil zien wat ze heeft gekocht en of het voor mij is.
Dees keer waren het appels. Die zaten in een tasje. Een plestiek tasje. Natuurlijk moet ik weten wat het allemaal is en hoe het werkt. Mijn kop is nieuwsgierig, dat is gewoon zo. Allereerst kijk ik er naar. Want ik wil weten hoe het eruit ziet. Plestiek is wit maar toch ook weer niet. Als het recht gevouwen is, kan je er doorheen kijken. Maar niet als het een frommel is. Dat is wanneer het niet netjes recht is. Dan kleurt het wit. Hoe dat gaat snap ik niet helemaal. Daarna, wanneer ik dus weet hoe het eruit ziet, moet ik even ruiken hoe het ruikt. Ruikt het ergens naar of ruikt het naar niks. Er was een geur maar het was niet de geur van mij brokken of sneks. Dees geur leek op de geur uit mijn tuin. Het rook een beetje naar mijn bak buiten, de grond. Ik rook ook een beetje gras maar er was ook een bloeme geur. Mijn vrouw vertelde me dat er een appel in de plestiek tas zit en dat ik daaraan rook. Ik wist niet dat appels naar mijn tuin ruiken.
voelt ook nog eens. Het zacht onder de poote. Het lijkt een beetje op flies maar dan een ritstel flies. Het kan ook onder je poot doorglijden. Dat leerde ik toen ik het plestiek wilde fange met mij voorpoot.
Opletten