Categorie archieven: uit mijn leven

Als je thuis moet oefenen en je hebt geen zin

oefenen

Wat ik nou thuis heb, dat heb ik weer! Mijn vrouw wil met mij oefenen. Ze tilt me soms op dat is treening zegt ze. En ik moet weer oefenen met onder een dekentje liggen.

Ik zeg het altijd omdat het waar is, als je samenwoont dan doe je dingen voor elkaar. Maar serieus waar ik snap het niet altijd. Neem nou dat optillen.

Optillen

Gisteren stond ik gewoon even in de kamer en ik dacht na of ik in de vensterbank de straat ging controleren of dat eerst een dutje ging doen. En toen opeens had ik aan beide kanten een hand op mijn lichaam en hop daar ging ik de lucht in en toen hield mijn vrouw me tegen haar aan, ik hing in haar armen en en kon haar hart voelen kloppen. Nou zij vast ook mijn hart want ik was heel erg geschrokken. Ze zette me weer terug op het tapijt en zei: “Dat is treening Bert, voor als je weer naar de dokter moet.”
Ik keek even terug. Wegens dat het duidelijk moet zijn dat ik niet zomaar opgetild kan worden en ook dat ik niet naar een dokter ga, die komt toch hier thuis en eigenlijk heb ik dat ook liever niet.
Ze aaide me. Dan weet je als huiskaterman: de treening is nog niet afgelast.

Dekentje

Nou dus ook dat dekentje. Op de foto lig ik er half onder en ik lig maar meer ook niet. Ik hou het vol. Dus echt ontspannen en fijn is een ander gefoel. Het moest opeens wegens dat het warme weer weg was en het werd kouder en mijn vrouw vind het lief als ik onder een deken lig.
Ja en ik ben dan een zachte jongen die gewoon meedoet.
Even.
Na de foto ben ik onder de deken uit gegaan.
Het is eng, een deken op me. Ik foel dat ik vast zit en dat is onveilig en dan ben ik gespannen en dan wil ik weg. Dat is iets van froeger. Misschien heb ik een traumaa.
Heel erg soms foel ik dat een deken fijn kan zijn. Alleen meestal niet.

Wat ik niet snap is dat oefenen. Een gewone dag is fijn en goed dus dan zeg ik niks meer aan doen, gewoon is het beste. En dan komt ze weer met iets.

Wat ik doe als ik niet op de film wil (video)

film

Ik leef mijn leefe thuis en ik ben nou ook een mediakater geworden. Ik ben een keer op teevee geweest. En ik sta in boeken. Foto’s en film vind ik leuk, maar ik wil het niet altijd. Wat doe ik dan?

Mediakater

Eerst moet ik uitleggen wat een mediakater is want zelf wist ik het vroeger niet. Dat is dat je op Feesboek zit en op Twitter en op Instagram en op YouTube zo kunnen anderen zien hoe je leefe is. En dan zeggen ze hoi en ze vertellen hoe hun leefe is, zo heb je contact en dan ben je samen en je kunt toch thuis blijven. Voor mij als binnenjongen is dat belangrijk.

Zelfvertrouwen

Vanaf meteen toen ik bij mijn vrouw kwam wonen, maakte ze foto’s van mij. En filmpjes. Zo ontdekte ik dat poseren leuk was, dan heb je heel erg intens aandacht voor elkaar en daarna doe je knuffels. Dus dat is fijn.
Maar toen kreeg ik meer zelfvertrouwen. Dat is meer gefoel voor wat je wilt en niet wilt en dat je weet dat je dat mag zeggen. En ik foel soms dat ik geen zin heb in film. Dus wat ik dan doe dat ziet u op de film dan ga ik gewoon ergens anders heen.
Kunt u ook meteen zien hoe erg ik verhaar.

(tekst loopt door onder video)

“Hè Bertje,” zegt mijn vrouw dan. Zij wil filmen. Ik niet.

Langzaam

Ik lag net lekker te rusten en aan van alles en aan niks te denken en toen kwam die camera in mijn gezicht. Dus dan kun je als katerman gaan blazen dat je boos bent maar zo ben ik niet thuis.
Dus ik ging heel langzaam weg. En ik deed ook even rekken en strekken dat het superduidelijk is dat ik even wat anders ging doen.

Even later ben ik een kopje aan mijn vrouw gaan geven, wegens dat ik samenwoon en dan moet je rekening houden met hoe je je foelt en hoe je vrouw zich foelt. En alles was weer helemaal in orde en gezellig tussen ons en dat was het eigenlijk ook de hele tijd al.

Over mijn belangrijkste gefoel en andere gefoelens

gefoelens

Iedereen snapt dat een kater tevreden is als hij slaapt of een knuffel krijgt of een snek eet. Maar ik ga nou uitleggen dat een katerman ook heel veel meer soorten gefoelens heeft. Dat is mijn erfaring.

Een ziel

Ik find dit een goed onderwerp, wegens dat ik wil zeggen dat een kater een dier is, dus geen mens maar wel een persoon. Mijn vrouw zegt dat ik ook een ziel heb maar ik ga het nou alleen over gefoel hebben anders is het te moeilijk.

Tevreden

Mijn beste en belangrijkste gefoel is tevreden-zijn, vind ik. Dan heb ik rust in mijn lichaam en in mijn gefoel. Dat kan zijn na de ochtendknuffel of de avondsnek, of als ik op bed lig en de nacht begint en ik krijg liefe woordjes van welterusten. Tevreden is dat je weet nou is alles helemaal goed voor mij. Dat lijkt op liefde maar tevreden is  weer meer vind ik.
Nou heb ik ook een ontevreden gefoel. Als ik moet wachten op eten of ik ben lang alleen thuis of ik krijg speelgoed en dan is het stom dat ik er niks mee kan en mijn vrouw staat dan te kijken van leuk hè Bert, doe er iets mee. Dan voel ik nee en ik wil dat het nu meteen anders is.

Gefoelens

Andere belangrijke gefoelens zijn:

  •  hieperdepieper: dat komt opeens in me op en dan ga ik door het huis rennen, van de huiskamer naar de slaapkamer en dan terug en naar de voordeur beneden en dan weer terug en dan is het gefoel op en dan moet ik slapen
  •  bang: dat is als er iets gebeurt dat te moeilijk is, kan zijn een monteur in huis of grote foguls in de straat. Soms ga ik blazen of ik doe of ik slaap of ik ga onder de tafel zitten
  • onzeker: dan weet ik niet meer wat ik moet doen. Toen ik hier pas was, wist ik geeneens de weg in huis nou toen was ik heel erg onzeker. Het gefoel lijkt op verlegen maar dat is toch anders.
  • vrolijk: ja dat heeft een katerman als ik ook. Dan wil ik een beetje spelen en rollen en ik kijk naar mijn vrouw van zullen we iets geks doen, dat is een raar gefoel net of ik een kitten ben
  •  nieuwsgierig: ik wil heel graag op de berging om te weten wat er ligt

Vraag

Ik heb nog veel meer gefoelens maar deze zijn het belangrijkste. Dus ik heb een gefoelsleven, net als andere katers en poesen en de andere dieren. Dus wij zijn ook personen dat we echt meetellen. Nou ben ik heel benieuwd wat het belangrijkste gefoel van mijn vrienden is, willen jullie dat hieronder vertellen?

Wat er gebeurt als ik moet overgeefe

overgeefe

Het is koud weer, het is warm, maakt niet uit want ik verhaar gewoon door. En gisteren moest ik overgeefe, het was een haarbal. Gelukkig was mijn vrouw thuis.

Samen

Persoonlijk vind ik: overgeefe doe je samen. Want alleen is het moeilijker, dan doe ik het ook eigenlijk niet. Ik ga nou vertellen over hoe het gaat dus als u denkt daar kan ik niet tegen dan is het beter dat u even een snek gaat eten ofzo.

Verharen

Overgeefe hoort bij verharen. Want als er haren loskomen dan ga je meer wassen en ook harder, en die haren slik je toch in maar je lichaam zegt die wil ik niet. Alleen zoiets merk ik pas later.
Verharen is ook dat ik haren laat liggen op mijn handdoek op mijn kussen op de bank. En verharen is ook dat mijn vrouw me stevig aait en dan heeft ze hele plukken haar, die legt ze naast me neer dus dan kan ik het zien. Ik snap niet dat ik nog vacht heb, er komt nou zoveel van me af, ik had werkelijk waar al lang kaal moeten zijn.

Gefoel

O ja dus overgeefe.
Eerst is er een raar gefoel en dan moet ik op het tapijt staan en iets hebben waar ik op kan overgeefe, kleding of een krant of wat dan ook. Of het tapijt.
Dan gaat mijn lichaam een beetje schudden. En ik foel het ook in mijn bek dat er iets gaat komen. Dan komt de haarbal.
Daarna moet mijn vrouw helpen, want ik heb dan weer een fijn gefoel in mijn lichaam nodig.

Het leefe

Ze gaat dan aaien en liefe woordjes in mijn vacht fluisteren. Ik lig dan op de bank om te ontspannen en ik moet dan bijkomen van de haarbal. Die ruimt zij op want de geur is dan best snel uit de kamer. Als ik ontspannen ben, ga ik slapen en ben ik weer wakker dan moet ik mezelf wassen. Ja en dat is het begin van een nieuwe haarbal. Ik weet het maar zo is het leefe als je aan het verharen bent, daar is niks aan te doen.

Liggen is iets met gefoel erin

liggen

Als huiskater ben ik altijd thuis, dus dan is het belangrijk dat je dingen voor jezelf hebt. Voor mij als seniejor is het ekstra belangrijk dat ik goed kan liggen. Maar waar?

Vaste plekken

Ik heb natuurlijk vaste plekken. Op de bank heb ik een kussen en daar ligt een handdoek op. Boven op bed heb ik ook een handdoek en daar ligt een lap op. En in mijn doos heb ik flanel liggen. O ja ik heb ook een dekentje op de bank liggen. In de vensterbank heb ik niks en dat wil ik ook niet, als ik daar lig dan moet ik zekerheid onder me hebben en dat is de vensterbank. Soms lig ik ook op mijn tapijtje dat is alleen voor mij. Of middenop het tapijt dan kan ik alles overzien.

Gefoel

Maar laatst zei mijn gefoel: Bert, ga eens aan de andere kant van de kamer liggen. Ik deed het want je moet luisteren naar je gefoel, dat zegt Loesje ook.
Dus ik daar liggen.
En toen?
Nou, niks.

Raar

Ik lag er te liggen en ik foelde me geeneens fijn. Want het was een rare plek, ik kon de bank achter me niet zien, alleen zag ik goed een stuk de werktafel van mijn vrouw, maar daarvoor kan ik beter op het krukje liggen dat erbij staat. Dat was ik nog vergeten te noemen.
Dus ik stond maar weer op en ik ging op de bank liggen.
Raar, hè.

Zekerheid

Op de bank lag ik meteen goed. Dus ik kon nadenken en dit is wat ik bedacht: dat liggen iets is met gefoel en dat moet je onderzoeken. Soms heeft je gefoel gelijk en soms ook niet, maar dat weet je nooit. Nou had ik geleerd dat ik niet aan die ene kant van de kamer hoef te liggen. Aan de andere kant weer wel, en dat is nou mijn zekerheid.