Categorie archieven: uit mijn leven

Waarin ik soms mijn ogen ekspres dichtdoe

ogen dicht

Als ik niet slaap, dan heb ik mijn ogen open. Behalve als ik ze dicht doe. Daarvoor heb ik een goede reden en dat zal ik nou uitleggen.

Het is communiekaatsie.
Zo laat ik mijn vrouw weten wat ik wil of wat ik foel of wat ik vind. Kunt u zeggen dan doe je toch MEWW en dat kan ik ook en best goed ook, maar het is anders en als katerman moet je weten wat wat is en wat het doet.

Mij uiten

Eerst het MEWW zeggen. De laatste tijd doe ik dat vooral om mij te uiten, als er een grote emozie in me is en ik wil rust in mezelf. Beivoorbeeld:
– laatst was het bijna ochtend dus ik wist dat de dag snel zou beginnen en ik was net naar de bak gegaan dus van de opluchting ren ik de trap op en ja toen kwam het, een keihard MEWW en ik voelde me er goed en sterk door en ja hoor de dag was meteen begonnen want mijn vrouw was wakkeer
– ik MEWW ook als ik vind dat ik te lang alleen ben geweest en dan komt ze eindelijk thuis en dan ben ik blij en opgelucht want je weet maar nooit en toch ook is er van binnen een emozie van moest dat nou ik ben ook de hele tijd thuis dus dan is de MEWW ook best hard, en dan luistert ze ook

Ik kan ook best zacht meww doen. Als ze vraagt of ik een snek lust dan doe ik een klein meww. En heel vroeg ’s morgens heb ik geeneens geluid dan doe ik alleen mijn bek open en mijn lichaam doet gewoon meww maar er is niks te horen. Dan is het nog te vroeg.

Verschil

O ja dus mijn ogen dicht. Dan wil ik een knuffel en als ik mijn ogen dicht doe vind mijn vrouw dat lief dus dat werkt meteen. Of ik heb geen zin om weer op de foto te gaan en ik doe wel mee maar ook weer niet echt. Dan is het ook duidelijk.
Dus meww of ogen dicht. Dat is een verschil. En het is goed als je weet wanneer je je ogen dicht moet doen of dat andere.

Nachtknuffels vind ik toch het fijnste

nachtknuffels

Ik heb een keer gezegd geloof ik dat de ochtendknuffel het fijnste is. Maar nou ben ik veranderd van mening. De nachtknuffel is het fijnste.

Sinds ik een gefoelige maag heb, ben ik in mezelf ook gefoeliger. Dat is gewoon zo. Dus als er iets fijns is, dan heb ik er meer gefoel bij en het gefoel duurt ook langer. Dit moet ik eerst even uitleggen.

Gezellig

Meestal ga ik mee naar bed als de nacht begint. Dan ga ik op mijn eigen stuk op bed liggen voor het aaien en een gesprek. Of ik een goede dag heb gehad, vraagt mijn vrouw dan. En ze vertelt over haar dag. Het is gezellig om even samen zo te hangen. En als ik denk, nou kan ze wel slapen, dan ga ik naar beneden en dan heb ik de huiskamer voor mezelf.

Friemelen

Na een poos hoor ik dan iemand de trap af lopen. Ja, van een mens hóór je zoiets meteen, daar moeten we eerlijk over zijn, een kat kan sluipen, een mens niet, ik heb het nog nooit meegemaakt persoonlijk.
Zit ik in de vensterbank, dan spring ik er meteen uit en ik ga op het tapijt zitten: “Meewww!” En dan komen de knuffels. Aaien, achter mijn oor friemelen, liefe woordjes. Daarna gaat ze naar de wc en als ik weer MEWWW zeg, dan krijg ik meer knuffels.

Nachtknuffels dat zijn de beste knuffels.
Serieus waar.

Samen

Het huis is dan helemaal stil en op straat gebeurt niks dus daar hoef ik ook niet over na te denken. Alles is rustig en veilig en ook een beetje donker. En soms slaapt mijn vrouw nog half dus dan zijn de knuffels nog veel zachter dan anders.
Het is intiem.
Dat ik foel: we zijn helemaal samen.

Maar ja net als ik weet nog even en ik slaap, dan zegt ze dat ze weer naar bed gaat. En dan ga ik mee hoor, want grote kans dat deze jongen dan nog een knuffel scoort.

Speelgoedtest: Tjilla en de krabmat

Wij testen speelgoedjes voor katten. Dat is ons werk. Deze week: Krabbie de speciale krabmat.

De krabmat

Deze keer hebben wij een krabmat getest. Een hele speciale. Wij noemen hem Krabbie en er zitten balletjes in. Twee balletjes. Huh?! Wij kennen alleen die zonder balletjes, dus dit is wel anders. Het is een grote krabmat. Krabbie is 35 cm lang, 35 cm breed en 6 cm dik. Echt heel groot dus. Bovenop en aan de zijkant zitten allemaal dingen om je poot door te doen om de balletjes te raken zodat ie gaat zwiepen. Bovenop in het midden is een stukje waar je met je nagels op kunt krabbelen.

Krabbie is gekocht bij Petsplace via de computer. Een speciale krabmat kost nu € 8,96 (aanbieding). Klik hier en kijk.

Wat wij vinden

Wat valt ons op bij Krabbie?

  • kan heel veel
  • is heel groot
  • is heel sterk
  • is mooi en mooi wit
  • is best wel zwaar
  • is van speciaal papierkarton
  • heeft twee balletjes
  • maakt geluid
  • bijt niet

Onze ervaring

Krabbie is cool. Krabben en spelen tegelijk, heel tof. Je kunt erop zitten en je kunt er ook naast liggen, als je een beetje een luie dag hebt. Wat echt heel tof is: je kunt samen spelen! Zelfs met zijn drieën. We hoeven met deze niet om en om tegelijkertijd te spelen. Hij is ook best zwaar zodat ie niet tijdens het spelen door de hele kamer schuift. Als je wild doet, gaat ie misschien wel schuiven. Het mensenmeisje vind dat Krabbie een luxe uitstraling heeft. Een krabmat met balletjes vinden we leuker dan zonder balletjes.

Tingelen

Tijdens het verzorgen van je nagels kun je spelen. Dat is leuk want nagels verzorgen is iets wat moet, en nu wordt het leuk. Dat is echt heel slim bedacht. Als de balletjes tegen elkaar gaan, hoor je tingelen. Vinden we leuk dat het wat lawaai geeft. Dat geeft altijd een goede dimensie tijdens het spelen. Het is ook goed voor katten die minder goed kunnen zien. Dan kunnen ze horen waar de balletjes zijn. Handig.
Krabbie kun je ook kopen in een rondje en ook in het zwart. Na onze test denken we dat het rondje leuker is voor jonge katten vanwege het zwiepen, en het vierkantje leuker is voor katten voor wie het allemaal niet zo snel hoeft.

Oordeel

Tjilla

Aantal kopjes (max 5): 😺 😺 😺 😺
Krabbie is op de foto met Tjilla.

Tjilla, Tjessi & Tjaiia
https://www.facebook.com/DeTjtjes

Omdat wij nog jong zijn, moeten wij heel veel spelen. Elke week gaan wij een speelgoedje testen. Dat betekent ook dat we elke week een nieuw speelgoedje krijgen.

Waarom het allerfijnste dutje in de ochtend is

ochtenddutje

Slapen doe ik wegens dat het bij het leefe hoort en ook voor de gezelligheid en soms voor alletwee tegelijk. Dat doe ik ’s morgens en dan heb ik het allerfijnste dutje van de hele dag.

Extra fijn

Nou heb ik al een poosje een gefoelige maag, de dokter heeft het zelf gezegd en toen kreeg ik allemaal extra fijne dingen. Langere knuffels en dat mijn vrouw dan alleen aan mij denkt dus dat ze niks anders erbij doet, dat is kwaalieteit, het is voor mijn gezond van binnen. Dus daar begin ik de dag mee, als ze beneden komt dan gaan we op het tapijtje hangen en dan krijg ik buikknuffels, ik warm mijn achterpootvoeten aan haar arm en ze zegt liefe woordjes. Daar beleef ik heel veel aan van binnen.

Erna moet ik even in de vensterbank zitten en naar buiten kijken, dat is om bij te komen.

Combienaatie

Later op de ochtend krijg ik mijn snek tegen haarballen, het is gezond en toch is het superlekker. Als de snek op is, wil ik weer geaaid worden want dat is gewoon een goede combienaatie, lekker eten en fijn aaien. Doe ik ook na het eten ’s avonds maar ik vertel nou over de ochtend.

Misteerie

Ik moet nog even zeggen dat ik vroeg aan de dag begin. Het is dan nog donker en ik heb auto’s zien rijden met lampen aan. Waar ze naar toe gaan dat is een misteerie. Ik kijk ernaar en dan foel ik me rustiger van binnen. Het leefe is eigenlijk een misteerie, net als de autolampen. Je komt en je gaat, en waarheen weet niemand zeker. Dat is fieloosofie.

Moe

Dus na de snek heb ik al best veel beleefd en bedacht en meegemaakt. Mijn vrouw zit dan aan haar werktafel en ik hoor de hele tijd dat ze aan het tikken is, dan weet ik dat ze thuis blijft, dat vind ik gezelllig. Ik ben dan moe van het nadenken en dingen doen en ik ben samen dus daarom is het allerfijnste dutje in de ochtend, echt waar.

Over moeilijk kijken en mijn gefoelsleefe

moeilijk
“Wat kijk je moeilijk Bert,” zei mijn vrouw. “Is er iets?” Ik viel net bijna in slaap dus er was niks, alleen ik was ontspannen. Maar moeilijk kijken kan ik óók.

Emozies

Als katerman zijnde kijk ik niet altijd hetzelfde en dat is omdat ik me niet altijd hetzelfde foel. Van binnen heb ik allerlei emozies net als mensen, dat kan wegens dat een mens een persoon is en ik als dier zijnde ben ook een persoon.
Het is best eenvoudig maar ik zal het toch uitleggen.

Gefoelsleefe

Wanneer er iets fijns in mijn leefe is, dan voel ik me tevreden of blij of gelukkig. Of ik weet het even niet, beifoorbeeld als mijn vrouw lang weg is en ze is weer terug, dan moet ik eerst keihard miauwen wegens dat er spanning uit mezelf moet en pas daarna heb ik de rust om het fijn te vinden en dan krijg ik een knuffel en dan ben ik blij.
Ik heb dus een gefoelsleefe.
Van binnen gebeurt er van alles.
Vanzelf.

In het donker

Ik heb geleerd dat ik altijd op zoek moet naar iets fijns in mijn gefoelsleefe. Ook ’s nachts. Want ik heb het nou al een paar keer meegemaakt dat ik dan op bed lag en ik werd wakker en ik was bang. Waarom wist ik niet. Maar het was zo. Dat is moeilijk, hoor. Lig je daar als oudere katerman bang te zijn in het donker.
Toen ben ik over het bed naar mijn vrouw gelopen, zij lag te slapen maar ik maakte haar wakker. En ze aaide me en zei liefe woordjes en zo werd ik rustiger van binnen en we konden daarna alletwee verder slapen. In mijn gefoelsleefe was alles weer goed.
Voordat we gaan slapen zegt ze vaak: “Bert, als er iets is, gewoon mij wakker maken hoor” dus ik wist dat het mocht.

Gefoel

Hoe ik me foel, is te zien aan hoe ik kijk. Als ik gelukkig ben dan is dat ook te zien. Als ik ontspannen ben ook, maar dan moet je goed kijken en niet zeggen dat ik moeilijk kijk want dat is gewoon echt niet zo. Ik sliep bijna, had ik dat al gezegd?