
Hoi allemaal, ik hoop dat jullie een fijn wiekent hebben. De afgelopen week was het kei heet, het leek wel gewoon zomer en dat terwijl het nog lente is.
En toen dacht ik, in de winter doe je andere dingen dan in de zomer. Want sommige dingen doe ik in de zomer wel maar in de winter weer niet. En misschien hebben jullie dat ook wel, dat je in de zomer andere dingen doet dan in de winter. Ik wil je graag vertellen wat ik leuk vind om te doen als het zomer is.
Stoel
De launsjstoel. Mijn vrouw heeft sinds kort een stoel met een hele lange stuk er aan voor de mensen benen. Die kunnen ze daar dan opleggen. Het heet een launsjstoel. Dat launsj snap ik niet maar ik snap wel hoe rielekst de stoel is. Voor mij is ie namelijk kei groot. Ik denk dat ik er zo’n 10 keer op pas. Dat is echt kei groot! Het is dus eigenlijk een gewone tuinstoel met een stuk eraan. Oh en er zit een kussen bij want anders zit het best hard. Het is van plestiek en dat is hard. En met een kussen kan je zacht zitten.
Als het dan ochtend is en de zon is nog niet kei heet, dat je voelt dat er een windje door je vacht gaat en niet alleen maar dat warme en dat branden, dan is het heel fijn om op zo’n kussen te liggen. Ik kan me dan helemaal uitrekken en gewoon alleen kussen en wind om me heen voelen. Dat is echt tjil. In de afgelopen week en ik weet niet meer welke dag, kwam mijn vrouw bij mij liggen, op de launsjstoel! Met z’n tweetjes lagen we op de stoel. Nou dat was echt mega gezellig! Het paste gewoon en het fijne was dat ik daar ook gewoon kusjes op mijn kop geplant krijg. Dan is zo’n launsjstoel echt kei rielekst!
Staart
Brammiesaurus! Wat is dat nou, een brammiesaurus? Nou ik zal even uitleggen wat dat is. Het is geen gefaarlukke dienosaurus. Het is ook geen gefaarluk monster of zo, nee, ik ben het! Ik ben de brammiesaurus. En dat kwam omdat ik met mijn achterwerk in het zwembad gefallen was en toen was mijn kont en staart helemaal nat. Mijn vacht op mijn kont ging heel stekelig staan als een egel. Maar mijn kont en staart leken toen heel erg op een dienosaurus.
Ik vind water helemaal niet erg als het kei heet is. Mijn vrouw heeft dan een zwembad opstaan in de tuin en daar kan keiveel water in. Ik vind het kei leuk om te kijken. Mijn staartje bibbert altijd als ik de zwembad zie omdat ik dan blij ben. Ik kan namelijk op de rand klimmen en erin kijken. Dan zie je allemaal glinsters van het water wat beweegt. En de zon zie je ook in het water. Het is heel spannend want je weet niet wat er allemaal in het water zit. Er was eens een keertje en toen vloog er een hommel in! Gewoon zomaar. En die kan niet eens zwemmen. Ik wou hem er wel uit halen maar toen viel ik er zelf in. Toen heeft mijn vrouw mij uit het zwembad gehaald.
En de hommel trouwens ook hoor. Want dat vinden wij zielig als die in het water blijft, dus toen die droog was vloog hij weer verder. En soms pakt mijn vrouw mij vast en dan houd ze me een klein beetje in het water. Zodat mijn pootjes het water raken. Dat is echt kei spannend want ik wil dan zwemmen en mijn pootjes gaan automaaties bewegen. Eerst links en dan rechts en dan weer links en hoppa weer rechts. En ik kan het kei goed. Mijn buik raakt soms ook het water en dat is dan lekker fris. Als ik dan klaar ben met zwemmen dan ga ik snekken en dutten want zwemmen is hard werken hoor. Daar word je best moe van. Oh en wat ik ook nog wil zeggen over het zwemmen, ga nooit alleen. Dat is gefaarluk. Het beste is als je vrouw of je man er bij is. Als je dan er in valt dan kan je er ook weer uit.
Water
Drinken. Wat ik ook kei veel doe in de zomer is water drinken. Dankzij Bertje weten we nu hoe we poezellimonade kunnen maken zodat we vaker en meer kunnen drinken omdat het gewoon lekkerder is dan kraanwater. Dus dat vind ik echt super lekker maar ik heb ook een vogelbadje in de tuin staan. Daar drink ik ook van. Het smaakt niet naar kip of vogels of zo, nee het is gewoon water van de slang maar ik vind het lekker. Als mijn vrouw de plantjes water geeft dan doet ze altijd dat badje even schoon maken en er vers water in. En als ze klaar is dan drink ik daar van.
Furstoppen
Daarna ga ik me furstoppen. In mijn tuintje heb ik kei veel planten en bloemen staan en struiken en daar kruip in dan onder. Dan ga ik er aan de ene kant in en dan zoek ik een fijn plekje uit onder wat blaadjes. Daar ga ik dan liggen en dan kijk ik wat er allemaal in de tuin gebeurt. Het is daar best fijn want ik lig in het zand en dat is koud. En waar ik dan lig heb ik boven me de blaadjes dus ik krijg geen hete zon op mijn lijf. Soms is het daar zo fijn dat ik daar gewoon inslaap val. Mijn vrouw weet inmiddels waar dat plekje is dus als het stil is kijkt ze even onder de blaadjes en dan ziet ze mij liggen. Fijn hoor want dan voel ik me veilig. Dat ik weet dat ze er toch is.

ruikt bekend en veilig. Ik weet welke geur de bak heeft en hoe mijn eten ruikt en zo en Mila rook zo niet. Ze had een andere thuis geur. En toen gebeurde er iets met mij. Ik denk dat het oer was maar ik weet het niet zeker. Ik wilde dat ze naar ons ging ruiken dus ik ging haar poetsen. Man man man, wat was zij vies zeg. Overal zand en blaadjes bij haar pootjes. Dus ik ging ekstra mijn best doen want Mila moest van mij wel schoon zijn. Ze vond het niet erg dat ik haar deed poetsen en ze deed zelfs spinnen.
ze doet haar eigen poesen dingen. Ik mag haar niet meer wassen want ze vind het niet meer fijn. Ze mauwt dan dat ze al een grote poesedame is en dat het niet meer hoeft.
Hoi allemaal, ik hoop dat jullie een fijn wiekent hebben. Het is kei mooi weer en dat vind ik fijn. Dat ik lekker in de tuin kan zijn en de zon op mijn vacht kan voelen.
Als ik de tuin in ga heb ik een soort roetiene. Een roetiene is als je heel vaak dezelfde dingen doet. En dat doe ik in de tuin. Ik mag smorgens altijd naar buiten want dan ga ik alles tjekken. Tjekken of alles is zoals het hoort, dat je geen andere dingen ziet in je tuin. Daarna ga ik gras knabbelen. Dat is kei lekker. Ik eet dat voor de haarballen als ik me was of furhaar. Dan pak ik zo’n grassprietje in mijn bek en dan kauw ik daar op. Ik zaag met mijn kiesjes het grassprietje los en dan eet ik hem op. Ze zijn best lekker. Ze zijn dun en knapperig, ze smaken nat en zoet en als ik ze doorslik gaat dat heel makkelijk omdat ze dan slap zijn van het kauwen. Dit doe ik denk ik best lang. Misschien wel een kwartier lang.
Als ik naar de stoel loop bedenk me alvast hoe en waar ik me wil wassen want ik wil wel een schone kater zijn en in mijn kop tjek ik of het allemaal klopt. Eerst de tuin tjekke, dan gras eten, daarna alles in mijn kop nalopen zoals nu, dan wassen en dan dutten. Dus ik ben al halverwege. En daar zie ik mijn stoel. Het is een tuinstoel met een kussen erop die eigenlijk voor mensen is maar ik slaap er graag op. Het kussen is namelijk heel erg zacht, dat je met je poten een beetje wegzakt als je er op staat. Dus als je gaat liggen heb je een klein kuiltje voor jezelf. Dat slaapt best fijn.
Dit is dus mijn roetiene wat ik bijna elke dag doe. Gewoon omdat ik het kei fijn vind. Het is een beetje een furzorging van mezelf. Dat mijn dag gewoon lekker gaat. Dat ik makkelijk haarballen kwijt kan door het gras en dat mijn vrouw tegen me zegt dat ik een knappe jongen ben omdat ik schoon ben. Dat zijn de fijnste dingen.
Hoe ziet er dat dan uit? Nou eerlijk gezegd weet ik het niet zo goed maar ik ga het proberen. Onzeker zijn, dan wacht je meestal langer met een antwoord geven omdat je niet weet of het netjes en gepast is. Je vraagt aan andere of ze een tjek willen doen, gewoon zodat je weet dat het oke is. Dat je van jezelf niet kan zeggen of het zo is want je gefoel is anders. Je gefoel laat je in de steek. Dat je kop denkt “ja!” en je lijf doet iets anders. Bijvoorbeeld dat je oren in eens plat gaan en je rug haren omhoog komen omdat je lijf voelt dat je bang bent terwijl je dat misschien niet eens bent. Wat ga je dan doen? Meestal ben ik dan stil omdat ik het niet meer weet. Maar wat ik heb geleerd van mijn vrouw is dat ik best om hulp kan vragen. Het is niet erg als je onzeker bent want ik ben niet alleen onzeker, er zijn meer poesen en kater die onzeker zijn. Hoe koel zou het zijn als we elkaar daarin kunnen helpen? Dan zijn we gewoon ineens pauwer cats!!
Mijn vrouw zegt ook wel eens dat ik het eerst zelf moet proberen en dat ze daarna komt helpen als het niet lukt. Ik vind het gewoon het fijnst als ze me altijd helpt. Want dan weet ik namelijk zeker dat het ok is. En wat ook wel eens helpt is zeggen dat je onzeker bent zodat de anderen een beetje rekening kunnen houden met je. Dat je misschien ekstra tijd nodig hebt om te denken of om te voelen wat je voelt en of dat oke is. Dat je kop en lijf allebei rustig zijn en geen gekke dingen doen.
De tweede is een hele speesjaale. Die heb ik geleerd van Bertje. Eerst wilde ik geen vingers op mijn borst hebben. Dat vond ik eng. Ik wist niet wat die vingers gingen doen en aangezien ik kei onzeker ben wilde ik ze bijten. Mijn kop snapte niet dat ze ook fijn konden zijn dus er was meteen paniek. Met mijn poten pakte ik dan haar hand vast en met mijn bek deed ik een knauw geven. Dat ze wist dat ik het niet fijn vond.
Mijn nummer 1 is altijd mijn faafooriete knuffel geweest. Het is een hele veilige en warme knuffel. Bij deze knuffel wil ik gewoon bij mijn vrouw zijn. Of beter gezegd, op mijn vrouw zijn. Het allerfijnste is wanneer ik op haar buik/borst lig en dat ze me dan vasthoud met haar armen. Dat ik haar voel met mijn lijf en dat ik weet dat ik veilig ben. Dat ik lekker lam kan zijn en gewoon niks in mijn kop hoeft te hebben. Dat ik haar hart kan horen en mee kan snurken. Meestal krijg ik nog een dekentje over me heen zodat ik ingepakt ben en dat vind ik kei fijn.