
Hoi allemaal, afgelopen week kregen we post. Niet zomaar post maar post van de man en vrouw van Bolle. Het was een klein doosje en dat rook heel erg naar wiewspul. Op deze doos staat dat het voor ons is.
Mijn vrouw maakte de doos open. Allereerst kwam er kei-lekkere wiew geur uit. Ik rook gewone wiew en speesjaale wiew. Gewone wiew zijn kruimeltjes wiew. De andere wiew zijn takjes met wiewblaadjes er aan. De ene is valluriejaan en de ander is ketnip maar ik weet niet welke wat is. Ze ruiken allebei kei-lekker.
Uit de doos
Mijn vrouw haalde er een hele mooie foto uit van Bolle. Waar Bolle lekker rielekst in de tuin ligt. Daarna kwamen er feere uit en wiew spul. Ik heb nog nooit zulke mooi feere gezien. Eentje was bruin met streepe en er zat ook een helemaal zwarte bij. En er is er ook eentje die zwart met wit is. Die is ook speesjaal. Met de feere kwam ook het wiewzakje mee uit de doos. Die griste ik met mijn voorpoot vlug weg. Ik wilde meteen aan de wiew. Mijn kop werd helemaal haaai. Dat je kop niks meer weet alleen blije dingen zoals sneks en kroelen. Ik foelde gewoon dat ik alleen maar moest likken en kopjes geven aan de wiew.
Mila kwam ook kijken en ruiken naar de wiewgeur. Mijn vrouw was intussen alles aan het bekijken van wat er alllemaal in de doos zit. Ze haalde er ook een flosje uit. Dat is een touwtje met allemaal feere aan elkaar gebonden.
Mila
Mila was meteen wakker en wilde er meteen in bijten. Met haar voorpoote sloeg ze meteen op feere, bam! Ze had ze te pakken en beet er in. Daarna ging ze kei-veel likken en liggen rollen op de feere. Folgens mij zaten die ook onder de wiew.
Mijn vrouw kreeg in de gaten dat ik het zakje met wiew kapot aan het scheuren was dus ze pakte het af. Ze gaf me een feer terug zodat ik daar op kon bijten en dat deed ik. Alles rook zo lekker. In het berichtje op de mooie foto staat dat we misschien Bolle nog konden ruiken aan die feere. Ik weet niet hoe Bolle ruikt maar ik vind het kei-lief dat we dit allemaal kregen.
Ik hoop dat ik Bolle heb geroken. Want Bolle ruikt denk ik naar dapper. Met deze mooie feere en wiewspul durf ik alles aan.
Toby
Mijn vrouw gaf Toby ook een feer. Hij vindt feere ook leuk. Dan is het net alsof hij ook een prooi gevangen heeft. Hij houdt dan de feer in zijn bek en kwispelt met zijn staartje. Hij loopt een rondje langs iedereen om zijn feer te laten zien. De wiewspul werkt bij hem niet dus hij kreeg een snek.
Ketnip
Toen kwam er een wit papiertje uit de doos. Dat was ook wiewspul, ik denk de echte ketnip. Het zijn gedroogde takjes met blaadjes en Mila ging meteen erop kwijlen. Met haar kop wreef ze langs de takjes af. Ze keek best haaai. Dat haar ooge kei-groot worden en in het niets staren. Folgens mij ging die meteen naar wiewland. Ik was nog druk bezig met mijn feere en me eigen wiew. Wat een mega speesjaal lief kadoo is dit. We zijn allemaal kei-goed furwend.
Lijstje
Mijn vrouw gaat een lijstje kopen voor Bolles foto want die is heel speesjaal. Dan is Bolle ook altijd een beetje bij ons. Ik vind het echt speesjaal en kei-lief. Dank je wel mevrouw en meneer van Bolle. Mijn vrouw heeft de wiew in bewaring. Ze is bang dat we elke dag haaai worden en dat we dan niet meer recht kunnen lopen. Ook is het flosje feere in bewaring. Mila mag alleen onder toezicht speelen anders gaat ze meteen naar wiewland gekke dingen doen. De doos hebben we ook bewaard, die ruikt kei-lekker naar wiew.
Dank jullie wel voor dit kadoo!!

Eens even kijken, zegt ze terwijl haar hand naar mijn kop gaat. Met haar vingers gaat ze door mijn kopvacht. De duwt de haartjes apart en maakt ze in de war. Nu staan mijn kopharen recht-op. Ik weet niet wat ze van plan is maar dit voelt wel fijn. Het is gekriebel. Haar gekriebel vind ik wel lekker, van die floojen weet ik het niet. Ik denk niet dat ik floojen fijn vindt. Misschien wel als ze de borstkroel doen. Van mijn kop gaat ze naar mijn oor toe.
Wanneer ze klaar is met mijn kop, gaat ze door naar mijn borst. Man oh man, dit is echt lekker. Dit soort gefriemel maakt me lam. Dat mijn lijf ook niks meer wil doen. Van binnen in mijn kop en lijf ben ik helemaal slap. Als ze zo mijn hele lijf doet, val ik in slaap. Stiekem hoop ik dat ze dat doet. Mijn vacht op mijn kop en borst staan helemaal door elkaar. Alles is in de war maar dat poets ik straks wel recht. En folgens mij zijn die floojen kei-snel want ze heeft er nog geen één gezien of gefangen anders zou ze dat wel zeggen. Van mijn borst gaat ze naar mijn rug en zo gaat ze mijn hele lijf af.
Als je je slaapplek hebt, dan gaan we kijken hoe je kunt slapen. Of te wel een slaappoozieizie. Dat is de manier waarop jij je lijf neerlegt tijdens het slapen. Ik heb een aantal pooziezies die ik een naam heb gegeven. Ik zal ze noemen en uitleggen. De eerste heet ‘lam’. Eerst ga je gewoon zitten. Daarna val je om. Zomaar. Dat mag naar links of naar rechts. Naar voor of achter mag ook als je dat fijner vindt.
En de laatste heet ‘egel’. Folgens mij kennen jullie de egel al. Het is mijn favoriet als het buiten koud is. Er voelt niks veiligers dan de egel. De egel is het aller makkelijkst. Je laat je lijf vallen zoals je dat doet bij lam of banaan. Gewoon omvallen. Nu komt het rek en strek gedeelte van deze pooziezie. Lig je? Goed! Adem diep in en krul je zelf helemaal op. Je achterpoote gaan helemaal naar binnen naar je buik toe. Met je kop en voorpoote gebeurt hetzelfde. Je duwt ze helemaal naar je borst toe. Dat zelfs je buik niet meer zichtbaar is. Iets verder nog. Zo ja.
Ik wil altijd weten wat ze wil. Misschien heeft ze een snek en soms krijg ik ook wel eens een knuffel. Het gebeurt ook dat ik gewoon naar binnen moet omdat zij dan van huis gaat. Maar dat was dit keer niet zo. De buitendeur bleef openstaan en mijn zusje Mila was ook nog buiten. Nu had mijn vrouw me nodig voor heel iets anders. Een speesjaale tjek. Eentje die ik nog niet eerder gedaan heb. Kontroole van eten. Van mezelf hou ik van kipsmaak-brokjes, dat weten folgens mij al mijn vrienden wel. Dus toen ik in de keuken stond, wilde ik graag mijn nieuwe kipsmaak-brokjes testen. Alleen kreeg ik ze niet, want die hebben we niet.
Terug naar buiten
Nu dat het eerder donkerder wordt weten jullie dat mijn avondklok in is gegaan. Dat heeft mijn vrouw zo gedaan omdat ze wil dat ik veilig thuis ben wanneer het echt donker is. Prima voor mij hoor. Ik kan nog steeds in mijn tuinje. Daar doe ik nog steeds alles tjekken.
Fieloosoofies